Sunday, May 15, 2011

ada orang yang kehidupannya smooth sailing... lahir dalam keluarga yg sederhana, pintar disekolah, punya bakat kepimpinan, disukai ramai, menyambung pelajaran ke peringkat tinggi, berjawatan tinggi, mendapat pasangan yang sederhana dan bahagia...ada yang kaya raya dan media menunjukkan kehidupan manusia2 yang umpama burung bebas beterbangan...

ada pula yang lain dari awal susah kehidupannya, di sekolah tidak berapa pandai dan tidak popular, kekecewaan demi kekecewaan ditempuhi dalam kehidupannya....

apa itu makna kehidupan sebenarnya? apakah makna hidup ini? kenapa kita berbeza?adakalanya kita cemburukan kawan dan taulan yang nampaknya lebih bernasib baik tapi kita tak sebegitu..cubaan demi cubaan menimpa, adakalanya kita tidak mampu melangkah lagi tapi kita terus melangkah sebab kita masih perlu melangkah.

Ramai yang bertanya dimanakah Tuhan? Apakah Tuhan tidak nampak kesedihan yg terbuku dihati mereka? Apakah Allah melupakan mereka dan hanya menumpukan pada org lain?
Ramai juga yang tinggi ketakwaannya tapi hari2 yang dilalui perit terasa... laluan penuh dengan duri dan rintangan. Apakah Allah membiarkan orang yang dia cintai.....

Itulah hakikat hidup ini, sebenarnya tidak ada seorang manusia yang hidup didunia ini dengan mudah kecuali dia ditakdirkan keburukan. Manusia menjadi manusia melalui pengalaman dan keperitan hidup. Keperitan dan kesusahan itulah yang menjadikan kita manusia. Kepayahan mematangkan, kesabaran menguatkan... karakter manusia itu terbentuk melalui persekitaran dan input dalaman... cara berfikir dan sikap manusia yang biasa melalui cabaran kan berbeza dengan yang tiada cabaran dalam hidup.

Raikan cabaran yang mendatang...terus hidup bernobatkan lailahailallah... demi Dia kita lalui ranjau dan duri ini..."Dialah yang menjadikan kematian dan kehidupan, untuk menguji diantara kamu siapkah yang paling baik amalannya." (Al Mulk).Jangan meminta dihentikan ujian Allah tapi mintalah supaya diberikan kekuatan agar kita dapat terus redha dan bersabar dalam ujian ini sebab andai kita tau kelebihan ujian yg diberi Allah ini pastilah kita tidak kan mau dihilangkan ujian ini dari kita.

4 comments:

  1. Hidup di dunia ini tidak akan lengkap tanpa pasangan tetapi masih ramai tidak mengetahui hikmah berumahtangga.Jodoh adalah perkara yang sudah ditetapkan oleh Tuhan yang maha esa.

    Tetapi bagaimana kita hendak mengetahui dia memang ditakdirkan untuk kita? Tuhan mengurniakan manusia telinga untuk mendengar, mata untuk melihat dan akal untuk berfikir.

    Jadi gunakan sebaik-baiknya bagi mengungkapkan rahsia cinta yang ditakdirkan. Dua manusia yang rasa mereka dapat hidup bersama dan memang dijodohkan pasti memiliki ikatan emosi, spiritual dan fizikal antara keduanya.

    Apabila bersama, masing-masing dapat merasai kemanisan cinta dan saling memerlukan antara satu sama lain. Lalu gerak hati mengatakan, dialah insan yang ditakdirkan untuk bersama.

    “Tuhan tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu sehingga mereka sendiri mengubah apa yang ada pada diri mereka.”

    ReplyDelete
  2. Apabila anda ingin Allah swt membuka pintu harapan padamu, maka lihatlah apa yang dianugerahkan dariNya kepadamu. Dan apabila anda ingin Allah membuka pintu kesedihan padamu, maka lihatlah apa yang engkau lakukan bagiNya.

    ReplyDelete
  3. mana update???????????? hehe

    ReplyDelete
  4. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website kami http://kbagi.com/ atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete