Sunday, March 6, 2011

TEKNIK DAKWAH AL BANNA

Al-Banna menjadi seorang mahasiswa yang penuh semangat reformis Islam, dipengaruhi terutama oleh Muhammad Abduh iaitu murid Rashid Ridha Syria. Al-Banna adalah pengikut berdedikasi Rida dan pembaca Al-Manar, majalah Ridha.

Perhatian utama Rida, seperti juga Muhammad Abduh, adalah kemunduran tamadun Islam relatif dengan kebangkitan negara-negara barat. Mereka berdua percaya bahawa kecenderungan ini boleh dibatalkan hanya dengan kembali ke bentuk "murni" Islam, bebas dari semua penafsiran dan inovasi yang telah dicairkan kekuatan dari mesej asal. Tetapi sementara Abduh yang hendak menggunakan apa yang dia fikir sebagai prinsip-prinsip asal Islam untuk membentuk pembaharuan dan liberalisme, Rida dan terutama Banna mengenalpasti prinsip asal yang berbeza dan mempunyai program yang berbeza sama sekali. Al-Banna percaya bahawa bahaya utama Islam bukan konservatisme Al-Azhar dan Ulama. Walaupun ia mengkritik konservatif, Al-Banna lebih takut naiknya Barat dan sekularisme. Dia ingin konservatif untuk lebih aktif dalam mengutuk ateisme dan mubaligh Kristian, dan dalam memerangi kolonialisme.

Al-Banna memutuskan untuk mendedikasikan dirinya untuk menjadi "seorang kaunselor dan seorang guru" orang dewasa dan anak-anak, untuk mengajar mereka "tujuan agama dan sumber kesejahteraan mereka dan kebahagiaan dalam hidup". Dia lulus dari Dar al Ulum pada tahun 1927 dan mengambil kedudukan sebagai seorang guru Bahasa Arab di sebuah sekolah dasar negeri di Isma'iliya, dekat Terusan Suez Zone.

Dalam Isma'iliyya, di samping tugas mengajar, Al-Banna memberi kuliah malam kepada orang tua murid-muridnya '. Dia juga berkhutbah di masjid, dan di kopi-rumah.Dia meletakkan dirinya di makam-makam di mana umat Islam yang soleh kemungkinan besar akan berkumpul, dan menempatkan wajah toleran pada ajarannya, mengelakkan perselisihan dengan tradisi dan adat istiadat tempatan. Sebagai contoh, pemujaan orang-orang soleh muslim yang meninggal dianggap syirik, iaitu politeistik. Orang yang soleh tetapi jahil membuat pusat-pusat pemujaan daripada laman makam orang suci, yang dalam teori mengancam tauhid - monoteisme. Al-Banna muncul di halaman tersebut dan tidak mengkritik amalan tersebut. Dia menggunakan pertemuan untuk menarik orang ke dalam gerakan dan mengadakan pertemuan menerangkan pandangannya tentang Islam. Dia juga mengurangkan perbezaan pendapat dengan para elite agama, yang tidak senang dengan pandangannya yang menggalakkan Ijtihad – pandangan-pandangan baru dalam Islam. Al-Banna mengadopsi pakaian semi-barat daripada jubah tradisional, dan janggut sederhana, untuk menarik penonton Mesir terluas dan terlihat modern.

Al Banna telah menolak kehadiran penjajah Inggeris dan lain-lain di Ismailiya, termasuk kem tentera, pemilikan utiliti oleh konsesi asing dan hotel-hotel mewah yang kontras dengan perumahan buruk pekerja Mesir.

Al-Banna melancarkan Pertubuhan Ikhwanul Muslimin pada bulan Mac 1928. Motto persaudaraan ini adalah, "Allah adalah tujuan kita, Nabi pemimpin kita, Al-Quran perlembagaan kami, Jihad jalan kami dan mati untuk Allah menyebabkan matlamat tertinggi kami."

Al-Banna cukup jelas bahawa tujuannya adalah tidak semata-mata sebuah perjuangan anti-kolonialis di Mesir mahupun renovasi Islam, melainkan revolusi dunia yang akan menetapkan Islam sebagai agama yang dominan di seluruh dunia:

“kita tidak akan berhenti pada titik ini [iaitu membebaskan Mesir dari sekularisme dan modernitas], tetapi akan mengejar kekuatan jahat ini untuk tanah sendiri, menyerang jantung Barat, dan berjuang untuk mengatasi sampai seluruh dunia berteriak dengan nama Nabi dan ajaran Islam tersebar di seluruh dunia. Hanya kemudian akan Muslim mencapai matlamat dasar mereka dan semua agama akan secara eksklusif bagi Allah”.(Habeck, Mengetahui musuh p. 120)

PANDANGAN ALBANNA

Peri pentingnya Jihad - Dalam Islam tradisional, Jihad, yang bermaksud "perjuangan" ini dibahagi atas "Greater Jihad," perjuangan batin untuk mencapai kesucian dan kebenaran agama dan "Lesser Jihad" - perang melawan musuh-musuh Islam atau Jihad Musholla. Al-Banna terbalik keutamaan. Ia diasingkan perjuangan rohani batin untuk asghar Jihad al-Jihad yang lebih rendah, dan perang melawan keganasan ditinggikan musuh-musuh Islam untuk akbar Jihad al, Jihad yang besar.sikap-Nya dalam hal ini adalah jelas. Al-Banna menulis:

Banyak umat Islam hari ini keliru percaya bahawa memerangi musuh adalah jihad asghar (jihad kecil) dan bahawa ego satu pertempuran adalah jihad akbar (jihad besar).Hadis ini sebagai bukti: "Kami telah kembali dari jihad kecil untuk memulakan jihad yang lebih besar." Mereka berkata: "Apakah jihad yang lebih besar?"Dia berkata: "jihad hati, atau jihad melawan ego seseorang."

Riwayat ini digunakan untuk mengurangkan pentingnya berjuang, untuk mengelakkan segala persiapan untuk memerangi, dan untuk mencegah setiap tawaran jihad di jalan Allah. Riwayat ini bukan sahih (suara) tradisi. (Sumber: lihat Jihad)

Galakan untuk syahid- Al-Banna menulis:

Saudaraku! Umat yang tahu bagaimana untuk mati kematian yang mulia dan terhormat diberikan hidup mulia di dunia ini dan kebahagiaan abadi di akhirat.Degradasi dan aib adalah hasil dari cinta dunia ini dan takut mati. Oleh kerana itu mempersiapkan diri untuk jihad dan menjadi pecinta kematian. Hidup itu sendiri akan datang mencari anda.

Saudaraku, anda perlu tahu bahawa suatu hari anda akan menghadapi kematian dan acara yang menyenangkan ini hanya boleh berlaku sekali. Jika anda menderita pada kesempatan ini di jalan Allah, maka akan menguntungkan anda di dunia ini dan hadiah anda di akhirat. (Sumber: lihat Jihad)

Supremasi Islam - "Islam harus mendominasi dan tidak boleh didominasi."

Kembalikan khalifah hilang - i'adat Mafqudah Khalifa al - adalah tujuan politik utama dari gerakan Islam.

Runtuhnya dekadensi dan dekat dari barat - "Tamadun Barat, yang brilian berdasarkan kesempurnaan saintifik untuk waktu yang lama, dan yang menakluk seluruh dunia dengan produk-produk dari ilmu ke negara dan bangsa-bangsa, sekarang semakain muflis dan menurun. "

Anti-Semitisme dan anti-Zionisme - Orang-orang Yahudi adalah agen perubahan dan westernisasi, dan bertanggung jawab atas penurunan barat dan Islam. Ini bukan tema baru dalam Islam dan dunia Arab.

10 WASIAT AS SYAHID IMAM HASSAN AL BANNA

1.Apabila mendengar azan maka bangunlah sembahyang serta-merta walau bagaimana keadaan sekalipun.

2.Bacalah al-Quran, tatapilah buku-buku ilmu, pergilah ke majlis- majlis ilmu, dan amalkanlah zikrullah dan janganlah membuang masa dalam perkara yang tiada memberi faedah.

3.Berusahalah untuk bertutur dalam bahasa Arab kerana bahasa Arab yang betul itu adalah satu-satunya syiar Islam.

4.Janganlah bertengkar dalam apa-apa perkara, sekalipun kerana pertengkaran yang kosong tiada memberi apa-apa jua kebaikan.

5.Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram.

6.Janganlah banyak bergurau kerana umat yang sedang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam setiap perkara.

7.Janganlah bercakap lebih nyaring daripada kadar yang dikehendaki oleh pendengar kerana percakapan yang nyaring itu adalah suatu rasmi yang sia-sia malah menyakiti hati orang.

8.Jauhilah daripada mengumpat-umpat peribadi orang, mengecam pertubuhan-pertubuhan, dan janganlah bercakap melainkan apa- apa yang memberi kebajikan.

9.Berkenal-kenalanlah dengan setiap Muslimin yang ditemui kerana asas gerakan dakwah kita ialah berkenal-kenalan dan berkasih-sayang.

10.Kewajipan-kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang ada pada kita, oleh itu gunakanlah masa dengan sebaik-baiknya dan ringkaskanlah perlaksanaannya.

No comments:

Post a Comment